Go to main content

Textpattern CMS support forum

You are not logged in. Register | Login | Help

#1 2006-01-31 12:34:29

yaform
Member
From: Lund, Sweden
Registered: 2005-11-03
Website

[sv-se] CSS problem: Bra i Mozilla / Foxen / Safari - men skit i Explorer

Har stingslats med det här bra länge nu.

Tänkte om nån här (Lindqvist kanske, eller Skoggy) hade koll på detta.

Snabbt kan man säga:

Jag har ett antal Sidor med samma grundkod. Tre spalter. På förstasidan vägrar de högra sidospalterna dyka upp till höger i Explorer, och minskar jag marginalen via stylesheeten så dyker den slutligen upp, men då ser den skev ut i alla läsare som följer standarden bättre (Safari / Firefox osv), och bara halvkasst ut i Explorer (istället för helfel).

Det märkliga är att det under samma kod, dyker upp på rätt plats på de andra sidorna ( kolla navbaren). Även om det alltid blir lite skevt i Explorer.

Vad ska man ta sig till här för att få ordning på detta?

all we need is some creactivism

#2 2006-02-05 11:53:33

skoggy
Member
From: Westcoast of Sweden
Registered: 2005-03-27
Website

Re: [sv-se] CSS problem: Bra i Mozilla / Foxen / Safari - men skit i Explorer

I ditt fall tror jag att det är e-postformuläret som pajar layouten (dock inte säker). Testa att minska bredden på fälten…

Har brottats med precis samma problem en gång i tiden. Ville ha tre kolumner för att kunna bräka på med så mycket olika grejer som möjligt. (Antagligen mest för att sajten skulle se ut som om den innehöll hur mycket bra grejer som helst).

Jag kom nog aldrig riktigt fram till en 100%-ig lösning på problemet. Det sista jag pillade med, som trots allt var ganska bra var att ha ett separat css-dokument för Internet Explorer

Om du använder Firefox tillsammans med web developer (plugin till firefox) så är det ruskigt smidigt och lärorikt eftersom du direkt ser vad som händer på sidan när du justerar css:en. Problemet som du och många andra har är ju att IE inte fattar allt och tolkar vissa grejer helt annorlunda.

Således blir det en massa extra jobb med en separat css-fil (om du gör lite ändringar nu och då) men det kanske ändå är det bästa?

…om man inte gör som jag, dvs. överger idéen med tre kolumner och istället skalar bort så mycket som möjligt för få en lättöverskådlig sajt… *?*

Last edited by skoggy (2006-02-05 11:57:44)

#3 2006-02-05 19:56:20

yaform
Member
From: Lund, Sweden
Registered: 2005-11-03
Website

Tack för Firefox web developer tipset!

Jag tror inte det är riktigt det heller (med kontaktformuläret), för trots att jag tar bort hela spalt tre, så hamnar spalt två i botten på sidan ett…

Hur gör man då, om man ska skapa en separat cssfil för explorer?

En och en helt anna sak – var den bra KYutbildningen du hoppade på? Blev lite sugen när jag läste om den nånstans innan, men nu såg jag att den inte fanns kvar. Du fyllde väl behovet i Laholm. : )

Last edited by yaform (2006-02-05 20:47:58)

all we need is some creactivism

#4 2006-02-06 21:19:04

skoggy
Member
From: Westcoast of Sweden
Registered: 2005-03-27
Website

He he! Laholm är inte stort… (jag bor i Halmstad och pendlar) Utbildningen har varit riktigt bra framför allt på lärar- och föreläsarsidan. Skolans organisation lämnar mer att önska men så brukar det väl vara…(?) Väldigt synd att man inte fortsätter. Alldeles för lam marknadsföring och därmed för få sökande helt enkelt!

Kul att du gillar web developer! Testa också www.sitevista.com/cssvista/ där kan man göra ändringar och se resultatet i både IE och Firefox. Bra komplement till web developer

Din fråga: Jag har faktiskt glömt det men jag hittade taggen/koden själv här på forumet. Några väl valda sökord borde räcka en bra bit på vägen… tror det var en conditional tag ( if I.E ) nånting…

Lite utanför ämnet, men ändå.
Det finns också ett plugin som kan generera något valfritt innehåll beroende på vilken webbläsare som besökaren har. Har inte testat det själv men det kunde kanske vara något:

-Hörru! Du använder Internet Explorer… ladda ner Firefox istället!

Last edited by skoggy (2006-02-06 21:24:51)

Board footer