Textpattern CMS support forum
You are not logged in. Register | Login | Help
- Topics: Active | Unanswered
Pages: 1
[nl-nl] Clean url's werken niet
Hier ben ik weer…
Ik gebruik txp voor de index-pagina van mijn website. Nu wil ik ook andere pagina’s generiek maken met txp. Ik heb reeds de nodige pagina’s en secties aangemaakt, maar kan geen links leggen tussen de verschillende pagina’s (via een menu). Bij voorkeuren staat bij permanente link modus: sectie/id/titel.
Op een andere txp-websites zie ik dat er eenvoudig naar andere pagina’s wordt gelinkt (<a href=“nieuws”>NIEUWS</a>).
Bij diagnose staat wel dat de htaccess-file ontbreekt. Als ik deze upload onder de root krijg ik de foutmelding Internal Server Error.
Ik heb versie 4.4.0.
Waarom krijg ik deze fourlmelding?
Wat moet er juist in de htaccess staan?
Wat moet ik juist doen om te kunnen linken door href=“pagina”?
Ik weet dat er op google en op dit forum dit probleem al verscheidene keren is besproken maar vind niet de info voor mijn specifiek probleem.
#2 2011-09-11 10:58:37
- els
- Moderator
- From: The Netherlands
- Registered: 2004-06-06
Re: [nl-nl] Clean url's werken niet
Als je een menu wilt met links naar de verschillende secties, is <txp:section_list /> de tag die nodig hebt om dat menu te genereren. De tag heeft verschillende attributen waarmee je kunt ‘finetunen’, bijv. alleen bepaalde secties e.d.
Als je geen .htaccess hebt kun je geen clean URL’s gebruiken, dat zal de reden zijn dat je links nu niet werken. Als je in voorkeuren de permanente link modus op rommelig (messy) zet, zou het wel moeten werken. Als je de juiste .htaccess eenmaal hebt geupload kun je dat weer veranderen, de section_list tag past dan automatisch de links aan.
Waarom je die internal server error krijgt kan ik zo niet zeggen. De standaard .htaccess heeft deze inhoud, daar zou ik het eerst eens mee proberen.
O ja, en versie 4.4.1 heeft wat veiligheidsproblemen opgelost, het is dus wel belangrijk om snel te upgraden.
Last edited by els (2011-09-11 11:00:22)
Gewoon de door TXP meegeleverde .htaccess gebruiken (uploaden als binary, NIET als ASCII bestand!). Als dat een foutmelding geeft, dan kijk in de access/error logs van je webserver om te achterhalen waarom dat tot foutmeldingen leidt.
Upgrade naar 4.4.1 en de bijhorende htaccess deed wonderen. Bedankt!
Ik heb geprobeerd de links te leggen met <a href=“nieuws”>NIEUWS</a> ipv met <txp:section_list /> en het werkt.
#5 2011-09-11 20:22:43
- els
- Moderator
- From: The Netherlands
- Registered: 2004-06-06
sibokker wrote:
Ik heb geprobeerd de links te leggen met <a href=“nieuws”>NIEUWS</a> ipv met <txp:section_list /> en het werkt.
Toch is het beter om een Txp tag te gebruiken. Als je alleen maar naar ‘Nieuws’ wilt linken zou je het zo kunnen doen (als je sectienaam ‘nieuws’ is, en de sectietitel ‘NIEUWS’ geeft dit hetzelfde resultaat):
<txp:section name="nieuws" title="1" link="1" />
of:
<txp:section_list sections="nieuws" />
Het voordeel van deze tags is dat, mocht je ooit overschakelen naar een andere permanente link modus, de links automatisch worden aangepast. Bovendien kun je zo makkelijk secties toevoegen, bijvoorbeeld:
<txp:section_list sections="nieuws,contact" />
Last edited by els (2011-09-11 20:23:20)
Pages: 1