Textpattern CMS support forum
You are not logged in. Register | Login | Help
- Topics: Active | Unanswered
Pages: 1
[nl-nl] dreamweaver naar textpattern
Misschien is er iemand die mij kan helpen. Ik heb een ontwerp voor een website gemaakt in dreamweaver met template pagina’s en ccs-bestand waarop alle pagina’s gebaseerd zijn. De website bestaat voornamelijk uit statische pagina’s, maar het is ook de bedoeling dat één pagina een weblog is en de homepage, een menukaart, zal ook regelmatig aangepast worden. Ik overwoog bij het begin van dit projekt al met textpattern te gaan werken maar heb op dat moment wegens tijdgebrek gekozen voor het mij al bekende dreamweaver. Inmiddels wil ik toch graag verder kijken wat textpattern hier voor mij kan ‘doen’.
Met het boek ‘Textpattern Solutions’ erbij heb ik een begin gemaakt en ik heb ook het idee dat het een goed programma zou zijn voor deze site. Ik merk echter dat ik met een aantal basale dingen niet verder kom. De basishtml heb ik al in een ‘Page’ gekopieerd en een gedeelte omgezet in ‘Forms’ en ik heb mijn eigen CSS style sheet in een textpattern ‘Style’ gekopieerd. Ik heb nu dan ook 1 pagina die er daadwerkelijk zo uit ziet als ik hem in Dreamweaver heb ontworpen. Maar: Mijn ‘navigatieblok’ bestaat uit rollover-afbeeldingen die als knoppen fungeren (met text in noShow-modus) en ik heb nog niet kunnen ontdekken (ben ergens in hoofdstuk 8 van het boek…) hoe ik nu dit menu werkend maak. Kortom: hoe maak de ‘Form’ voor het ‘navigatieblok’ zodanig dat de links naar de hoofdstukken werken? Ik hoop niet dat ik er niet uitkom om dat ik met mijn neus gekeken heb…
Zo zag de html voor één van de knoppen er in Dreamweaver uit:
<div id="HoofdMenu">
<h2><a href="ontbijten.html" id="btnOntbijtEn"><span class="noShow">ontbijten</span></a></h2>
</div>
Zo ziet het er nu in de TextpatternForm uit:
<div id="HoofdMenu">
<h2><a href="#" name="btnOntbijtEn" id="btnOntbijtEn"><span class="noShow">ontbijten</span></a></h2>
</div>
Bijbehorende css:
#HoofdMenu
{
position: absolute;
width: 800px;
height: 25px;
z-index: 2;
left: 0px;
top: 150px;
}
#HoofdMenu a
{
display: block;
background-repeat: no-repeat;
position: absolute;
top: 0;
height: 25px;
}
#btnOntbijtEn, #btnOntbijtEnActive
{
width: 112px;
left: 63px;
background-image: url(../images/6.gif);
}
#btnOntbijtEn:hover, #btnOntbijtEnActive
{
background-image: url(../images/7.gif);
}
#2 2009-01-30 15:45:27
- els
- Moderator
- From: The Netherlands
- Registered: 2004-06-06
Re: [nl-nl] dreamweaver naar textpattern
Waar verwijzen de links in je navigatie naar? Secties, categorieën, artikelen? M.a.w. wat is ‘ontbijten’ in Textpattern? Als het bijv. een sectie is, zijn alle andere onderdelen in je navigatie ook secties?
Alle onderdelen in mijn navigatieblok / hoofdmenu heb ik aangemaakt als Secties, ontbijten, lunchen, dineren, etcetera.
#4 2009-01-30 16:37:47
- els
- Moderator
Dan denk ik dat zoiets zou moeten werken:
<div id="HoofdMenu">
<txp:section_list sections="ontbijten,lunchen,dineren,enz" wraptag="h2" break="">
<a href="<txp:site_url /><txp:section />/" name="btn<txp:section />" id="btn<txp:section />">
<span class="noShow"><txp:section title="1" /></span>
</a>
</txp:section_list>
</div>
Wel even een toelichting:
- Je zou
sections="ontbijten,lunchen,dineren,enz"
weg kunnen laten, dan krijg je een lijst van alle secties, maar dan kun je alleen sorteren op alfabet (oplopend of aflopend) en ik neem aan dat je zelf de volgorde wilt bepalen. De secties verschijnen in het menu in de volgorde waarin je ze in hetsections
attribuut zet. - Kun je de hoofdletters in ‘btnOntbijtEn’ e.d. wegwerken? In mijn voorbeeld wordt voorkomen dat je elke link handmatig moet coderen, door ervan uit te gaan dat je de sectienamen exact zo gebruikt in de
id
enname
attributen. Voorbeeld: als de sectienaam ‘ontbijten’ is, dan krijg je met bovenstaand voorbeeldname="btnontbijten"
, per sectie worden automatisch de juiste waarden voor deze attributen ingevuld. - Dit gaat er wel van uit dat je ‘clean URLs’ gebruikt, dwz dat ‘permanente link modus’ in ‘voorkeuren’ niet op ‘?=rommelig’ staat. Als dat wel het geval is, moet de code ietwat aangepast worden.
Ervan uitgaand dat je de secties als volgt hebt ingevoerd:
- sectienaam: ontbijten, lunchen, enz.
- sectietitel: Ontbijten, Lunchen, enz.
levert deze code als het goed is de volgende html op:
<div id="HoofdMenu">
<h2><a href="http://jouwsite.nl/ontbijten/" name="btnontbijten" id="btnontbijten"><span class="NoShow">Ontbijten</span></a></h2>
<h2><a href="http://jouwsite.nl/lunchen/" name="btnlunchen" id="btnlunchen"><span class="NoShow">Lunchen</span></a></h2>
enz.
</div>
Els, dankjewel voor je snelle reacties en hulp. Ik ga eens kijken of ik hiermee verder kom.
De volgorde van de links wil ik zelf bepalen, maar de bijbehorende afbeeldingen die als knop fungeren staan ook middels de css exact gepositioneerd. Op welke manier zou textpattern hier dan zelf op ‘ingrijpen’?
De hoodletters zou ik inderdaad weg kunnen werken, en sectienamen en -titels zijn inderdaad zoals door jou aangenomen ingevoerd.
Wel maak ik nu geen geen gebruik van clean URL’s omdat ik ergens in ‘het boek’ tegenkwam dat het tijdens het bouwproces handiger is om dat nog niet te doen (waarom? of heb ik dhet verkeerd begrepen?) Ik werk op dit moment ook nog gewoon lokaal met MAMP.
#6 2009-01-30 17:32:35
- els
- Moderator
Lenaleen wrote:
De volgorde van de links wil ik zelf bepalen, maar de bijbehorende afbeeldingen die als knop fungeren staan ook middels de css exact gepositioneerd. Op welke manier zou textpattern hier dan zelf op ‘ingrijpen’?
Daar doet Txp verder niets mee, als in de html-output de juiste id’s e.d. worden gebruikt die aansluiten bij je CSS zou er geen probleem moeten zijn.
Wel maak ik nu geen geen gebruik van clean URL’s omdat ik ergens in ‘het boek’ tegenkwam dat het tijdens het bouwproces handiger is om dat nog niet te doen (waarom? of heb ik dhet verkeerd begrepen?) Ik werk op dit moment ook nog gewoon lokaal met MAMP.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom ;) Zelf zet ik het altijd gelijk op clean URLs. Maar voor messy URLs moet je dit:
href="<txp:site_url /><txp:section />/"
veranderen in dit:
href="<txp:site_url />?s=<txp:section />"
Niet vergeten weer aan te passen als je overstapt naar clean URLs.
Dankjewel Els, het is gelukt. Zoals je waarschijnlijk hebt gemerkt ben ik een ‘part-timer’ in het leertraject van textpattern, maar nu ben ik er dan toch weer aan toe gekomen en waardeer je hulp enorm! Nu weer verder :)
#8 2009-02-09 19:27:56
- els
- Moderator
Mooi zo! Succes verder :)
Pages: 1