Go to main content

Textpattern CMS support forum

You are not logged in. Register | Login | Help

#1 2008-03-02 20:24:52

roelof
Member
Registered: 2005-03-27

[nl-nl] meerdere berichten op meerdere pagina's

Hoi,

Ik ben een weblog aan het maken over het leven van mijn dochter.
Nu kan ik voor het menu en de berichten gebruik maken van upm-archive.
Maar nu loop ik tegen het volgende aan :
Elke maand beschrijf ik de dagen waar er iets gebeurd in haar leven.
In de drukke maanden zal ik gebruik moeten maken van pagina’s.
Maar nu zijn er dagen waar er veel en waar er weinig gebeurd.

Als ik gebruik maak van de limit functie zou het dus best kunnen dat er hele lange pagina’s onstaan en direct daarna hele korte.
Nu vraag ik me af welke plugin zou ik het beste kunnen gebruiken om dit probleem op te lossen.
Zelf denk ik aan etz-pg of zem-nav, alleen kan ik er niet vinden of ze werken met archieven.

Groetjes,

Roelof

#2 2008-03-02 20:59:56

ruud
Developer Emeritus
From: a galaxy far far away
Registered: 2006-06-04
Website

Re: [nl-nl] meerdere berichten op meerdere pagina's

Als op een dag heel veel gebeurt, zou je dat kunnen uitsplitsen naar diverse gebeurtenissen en die elk in een artikel plaatsen (ik ga er vanuit dat je 1 dag per artikel neemt momenteel). Dat niet alle pagina’s even lang zijn, zie ik persoonlijk niet echt als een probleem, maar eerder als iets vanzelfsprekends.

#3 2008-03-02 21:34:39

roelof
Member

hoi Ruud,

Ik ben het eens met je , alleen als je deze pagina van mijn huidige site bekijkt (http://www.tamarawobben.nl/index.php?id=31)
en daarna op volgende drukt, zie ik wel een heeel groot verschil in lengte.

Groetjes,

Roelof

#4 2008-03-02 21:56:20

ruud
Developer Emeritus
From: a galaxy far far away
Registered: 2006-06-04
Website

Als ik je goed begrijp wil je meerdere dagen op 1 pagina mits die dagen niet al te veel tekst bevatten en als er een lange dag tussen zit deze op een aparte pagina of desnoods uitgesplitst over meerdere pagina’s. Ik denk niet dat die combinatie mogelijk is. Etz_pg is bedoeld voor gebruik in de context van 1 individueel artikel, niet in een artikellijst. Zem_nav is bedoeld voor artikellijsten en werkt wellicht wel samen met upm_archive, maar is niet geschikt om 1 enkel artikel verder op te splitsen.

PS. mooie website!

#5 2008-03-02 22:04:01

els
Moderator
From: The Netherlands
Registered: 2004-06-06

Hoi Roelof,

Ik zou het zelf helemaal niet erg vinden, verschillende lengtes. Niemand heeft zo’n geregeld leven dat er elke dag precies even veel over te vertellen valt ;-)
Maar je zou bijvoorbeeld ook gebruik kunnen maken van de samenvattingen (rss_auto_excerpt is bijv. een heel handige plugin die automatische samenvattingen maakt van een bepaald aantal woorden dat je op kunt geven), en dan heb je dus een ‘lees verder’ link die naar het volledige artikel linkt.
Volgens mij heeft upm_date_archive geen limit attribuut namelijk.

#6 2008-03-03 08:00:35

roelof
Member

Hoi Ruud en Els,

Ruud : Berichten van een dag hoeven niet over meerdere pagina’s verdeeld te worden. Zo lang zijn ze ook weer niet.

Ruud en Els : Dank je voor het meedenken. Ik ga eens met de idee-en spelen en kijk eens wat het beste voor mij werkt.

Roelof

#7 2008-03-08 08:36:42

roelof
Member

hoi,

Toch even weer een vraag :

Het is me duidelijk geworden dat als ik met meerdere pagina’s wil werken ik <txp:article> zou moeten gebruiken.
Maar wat ik niet zie , is hoe ik kan controleren welke maand er gekozen is met de plugin upm-archive-menu.

Wie kan me een tip geven.

Roelof

#8 2008-03-08 21:50:40

els
Moderator

Dat gaat vanzelf:) Als je <txp:upm_date_archive /> vervangt door <txp:article /> worden alleen de artikelen getoond van de maand die in het menu gekozen is. Bijv. er is geklikt op februari 2005 (dat gaat naar de URL /?s=article&month=2005-02), dan worden alleen de artikelen in sectie ‘article’ en met een datum in februari 2005 getoond.

(Of begrijp ik je vraag verkeerd?)

Last edited by els (2008-03-08 21:53:06)

#9 2008-03-09 09:58:42

roelof
Member

Hoi Els,

Denk dat je me heel goed begrijpt.
Alleen zit ik nog met het probleem dat sommige maanden verschillende limieten kunnen hebben.
Daarom eigenlijk mijn vraag.

Roelof

#10 2008-03-09 15:54:37

els
Moderator

Ik ben bang dat dat niet mogelijk is, in ieder geval niet automatisch. De enige manier die ik zo kan bedenken is dat je handmatig per maand de limit instelt met de plugin chs_if_urlvar, maar dat betekent dat je uiteindelijk wel ontzettend lange lappen code op je pagina krijgt. Met die plugin kun je checken welke maand is opgevraagd, en daarvoor een bepaalde output instellen. Zoiets:

<txp:chs_if_urlvar var="month" value="2005-02">
<txp:article limit="5" />
</txp:chs_if_urlvar>

Maar dan moet je dus voor elke maand dit aan je pagina toevoegen, want het is niet mogelijk om bijv. te zeggen ‘voor 2005-02 is de limit 5, voor 2005-07 is het 1, en voor de rest is het 3’. Je kunt je voorstellen hoe veel dat uiteindelijk wordt! Ik zou het zelf niet doen (naarmate er meer bij komt zal de pagina ook steeds langzamer laden omdat er zoveel moet worden gecheckt in de database). Als je de limit laag houdt, 5 of 3 bijvoorbeeld, krijg je toch nooit te lange pagina’s?

Last edited by els (2008-03-09 16:01:06)

#11 2008-03-10 09:01:47

roelof
Member

hoi Els,

Dank je voor de uitleg.
Ik ga maar voor 1 artikel per pagina.
Maar dan loop ik tegen het volgende probleem aan.

Als ik nu februari kies dan zie ik het laatste artikel van februari.
De volgende is dan 1 maart.
Maar de laatste is volgens Txp is 5 februari.

Dit lijkt me niet te kloppen.

Roelof

#12 2008-03-10 17:23:58

els
Moderator

Zo te zien komt dat door de plugin die je voor de paginering gebruikt. Als je naar pagina 2 gaat, zie je dat de URL verandert in /?pg=2&s=article, de maand is eruit verdwenen. Als je zelf de URL’s /?pg=2&s=article&month=2005-02 en /?pg=3&s=article&month=2005-02 ingeeft, dan zie je dat het wel goed werkt.
Ik weet niet welke plugin het is, maar dit lijkt me dus een vraagje voor het betreffende plugin-topic. Of een andere plugin proberen.

Board footer