Go to main content

Textpattern CMS support forum

You are not logged in. Register | Login | Help

#1 2007-11-22 23:37:18

els
Moderator
From: The Netherlands
Registered: 2004-06-06

[nl-nl] (betreft niet echt TXP) iemand ervaring met Active24?

Ik heb met m’n stomme kop een paar domeinnamen bij Active24 geregistreerd, maar heb nog nooit zo’n bedroevende support gezien. Er loopt hier niet toevallig iemand rond die Active24 kent en weet hoe (of??) je die ergens anders naar kan laten verwijzen? Het enige dat ze me tot nu kunnen geven is een frame-redirect :(
(Sorry, ik heb dit echt al heel vaak gedaan, maar hier kom ik er niet uit; belabberde helppagina’s en minstens drie dagen wachten op antwoord per mail, waar je dan nog eens niets aan hebt ook.)

#2 2007-11-23 08:37:36

kees-b
Member
From: middelburg, nl
Registered: 2004-03-03
Website

Re: [nl-nl] (betreft niet echt TXP) iemand ervaring met Active24?

Hoi Els,

Ik ken ze niet maar volgens mij staat hier hoe je de dns records moet aanpassen. Voor de mail moet je ook het mx record aanpassen. Dat wordt hier beschreven. Maar ik zou, als je niet tevreden bent, de boel gewoon verhuizen naar een plek waar je wel goede ervaringen mee hebt.

kees

#3 2007-11-23 08:49:55

kees-b
Member
Website

en ter aanvulling:

Bij bovenstaande aanpassingen wordt gebruikgemaakt van de naamservers van active24. Je zou ook andere naamservers kunnen laten opnemen. Dat moet schriftelijk. Dan wordt dat in de registratiegegevens bij de sidn aangepast. Meestal geef je dan de dns van je hostingprovider op. Maar je kunt ook de dns ergens extern hosten. Dat heeft het voordeel van totale controle zodat je bijvoorbeeld snel kunt switchen als er een storing is. In dat geval laat je deze externe dns bij de registratie files van de sidn vastleggen. Het wijzigen van dns gegevens is bij de meeste registrars niet gratis overigens. dus dat pleit weer voor aanpassen van A, Cname en MX.

Last edited by kees-b (2007-11-23 09:08:53)

#4 2007-11-23 11:24:00

RedFox
Member
From: Netherlands
Registered: 2005-03-25
Website

Ha, Els! Ooit bij gezeten, toen nog Ladot. Kan je geen verstandiger advies geven dan te ‘moven’! Wat schriftelijk moet gebeuren, waarbij ik me overigens herinner dat dat keurig en stipt werd afgehandeld.

Last edited by RedFox (2007-11-23 11:25:14)

#5 2007-11-23 14:03:52

els
Moderator

Kees en Joop, bedankt!

De dns records wijzigen, die info weet ik wel te vinden, maar iedere keer als ik daar iets probeer in te voeren komt er zo’n melding dat de dns servers tijdelijk niet bereikbaar zijn, weer zoiets. Eigenlijk wilde ik gewoon een 301 redirect, maar in het eerste antwoord dat ik kreeg werd ik verwezen naar een helppagina waar stond hoe je dat in .htaccess zet, en toen ik vroeg hoe ik dan een .htaccess moest plaatsen als ik daar geen hosting had, kwam eruit dat het dus niet mogelijk was… En alles bij elkaar duurde dat een week of zo.
Ik zal de domeinnamen inderdaad op termijn maar verhuizen denk ik. Ik kwam ze tegen bij een klant die daar de hosting had. Nieuwe site elders ontwikkeld, en toen ik hem wilde verhuizen, bleek dat ze geen database hadden, kost 3,- per maand extra. Voor één database. Nou ja. Site maar ergens anders ondergebracht (daar kreeg ik het trouwens wel met de dns records voor elkaar, toch nog maar eens een poging wagen dan). Hosting is er vrij duur, domeinnamen goedkoop, daarom had ik er in de haast maar een paar geregistreerd.

Kees:

Maar je kunt ook de dns ergens extern hosten. Dat heeft het voordeel van totale controle zodat je bijvoorbeeld snel kunt switchen als er een storing is. In dat geval laat je deze externe dns bij de registratie files van de sidn vastleggen.

Dit begrijp ik niet helemaal. Kun je me ergens naar verwijzen waar dat staat uitgelegd?

#6 2007-11-23 14:18:25

ruud
Developer Emeritus
From: a galaxy far far away
Registered: 2006-06-04
Website

dns hosters en free dns hosting

Dan moet je in de whois records van je domain wel de DNS servers laten aanpassen zodat ze naar de DNS van zo’n DNS hosting bedrijf verwijzen. Da’s 1 van de vele redenen om altijd zelf je domein te registreren en dat niet over te laten (qua beheer) aan een hosting bedrijf. Veel makkelijk als je iets wilt veranderen.

Soms kun je op de plek waar je het domain registreert ook DNS laten hosten, zoals bij Gandi.net … of je draait je eigen set DNS server, maar da’s wat meer werk ;)

Snel switchen bij storing kan overigens alleen als de TTL voor je DNS records laag staat (afhankelijk van je definitie van “snel”). Gebruikelijk is om die ongeveer op een week te zetten, wat er voor zorgt dat bij veranderingen nog een week lang door sommigen van oude info gebruik wordt gemaakt. Bij geplande wijzigingen wordt dan een week van te voren de TTL op 5 minuten gezet, zodat de daadwerkelijke wijziging echt snel kan plaatsvinden, zonder dat je last hebt van verouderde DNS records die nog een week lang gecached worden.

#7 2007-11-23 14:44:39

els
Moderator

Bedankt Ruud! Ik zal er eens induiken.

#8 2007-11-23 14:59:07

kees-b
Member
Website

Ik gebruik zelf dnsmadeeasy.com
Dat heeft wel een beetje een onhandige interface maar is verder perfect.
De TTL staat daar standaard op 3600 en kan minimaal tot 5 seconden ingesteld worden, afhankelijk van je abonnement, dan gaat het echt snel.

Board footer